نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


پایتخت قبرس یویومای به دو بخش تقسیم می شود: شمال ترکیه (Lefkosa) و جنوب یونان (Nicosia)، توسط یک مرز بازار منطقه ای به نام Bandaboulia که هیچ نیروی نظامی ندارد.

در اصل جزیره قبرس  با خطی به نام خط سبز به شمال و جنوب تقسیم می شد. دلیل اینکه این منطقه از مرز را مرز سبز نامیده اند این است که پس از جنگ داخلی قبرس در سال 1960، آژانس سازمان ملل نقشه قبرس را با قلم سبز به دو قسمت تقسیم کرد.

از آن زمان تاکنون، این خط خالی از سکنه بوده و توسط ماموران سازمان ملل متحد اداره می شود. منطقه صورتی در نقشه زیر قبرس شمالی است. منطقه سبز کمربند مرزی که توسط سازمان ملل متحد حفظ می شود. و منطقه ارغوانی بخشی از پایگاه بریتانیا است. منطقه سفید قبرس جنوبی است.

نکته جالب در مورد تفاوت نام دو قسمت پایتخت این است که کلمه Lefkos از کلمه یونانی Lefkotin به معنای شهر خدایان سفید آمده است در حالی که نیکوزیا کلمه ای است که عمدتاً در اسناد عثمانی استفاده می شود. با اصالت ترکی اما اکنون یونانی ها نام ترکی این شهر را نیکوزیا و ترک ها نام یونانی این شهر را لفکوس به کار می برند.

اولین سکونت در این شهر به قرن سوم قبل از میلاد برمی گردد که دوره نوسنگی است. از آن زمان، یک کتیبه و یک معبد از آفرودیت کشف شده است. در آن زمان به این شهر لدرا می گفتند.

لفکوشا، پایتخت قبرس

در قرن هفتم پس از حمله اعراب; لفکوس پایتخت قبرس شد و دیوارهای بلندی در اطراف شهر ساخته شد. در قرن 11 و 12 برج های دیده بانی به این دیوارها اضافه شد.

در قرن سیزدهم زلزله و سیل به این دیوارها آسیب رساند و در قرن چهاردهم که قبرس تحت حاکمیت ونیز بود، دیوارهای اطراف شهر بازسازی شد و با این دیوارهای مستحکم قبرسی ها توانستند در مقابل عثمانی ها بایستند. محاصره به مدت چندین ماه. البته در نهایت تسلیم امپراتوری عثمانی شدند.

در زمان حکومت عثمانی ها بر این جزیره، کلیساها به مسجد تبدیل شدند و خیابان ها و دروازه های اصلی پایتخت قبرس در این دوره ساخته شد. در پایان قرن هجدهم انگلستان قبرس را تصرف کرد. بیشتر دیوارهای اطراف لفکوشا در این دوره ویران شدند. قطار؛ برق شهری; در این دوره فاضلاب ها و جاده های استاندارد ساخته شد.

لفکوشا گرم ترین مکان قبرس در تابستان است. این شهر یک شهر ساحلی نیست، اما رودخانه ها و دریاچه هایی دارد که محل زندگی لاک پشت های دریایی و حیوانات بومی قبرس است.

لفکوشا به دو بخش تقسیم می شود: لفکوشا قدیمی (در داخل دیوارهای شهر قدیمی) و لفکوشا جدید (خارج از دیوارها). Lefkosha قدیمی دارای خیابان های باریک و ساختمان های قدیمی است. خیابان های بزرگ در لفکوشا جدید. مراکز تفریحی و برج های مدرن وجود دارد.

ارمنی ها قرن هاست که در محله کیشکو چیفتلیک شهر لفکوس زندگی می کنند. معماری خاص و زیبای این منطقه با کنده کاری های سنگی و پنجره های خلیجی آن را از دیگر مناطق لفکوس متمایز می کند.

لفکوشا چندین کاروان قدیمی دارد که به عنوان رستوران یا مکان برگزاری کنسرت های خصوصی یا عروسی استفاده می شود. از جمله کاروانسرای بویوک هان که در سال 1570 در دوره عثمانی ساخته شد.

مورخان ساخت آن را مدیون مظفر پاشا، فرماندار عثمانی قبرس می دانند که از هر قبرسی 2 واحد پول جمع آوری کرد و آن را بر بالای ساختمان قدیمی ساخت. قبرس به دلیل موقعیت جغرافیایی و موقعیتش بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا در آن زمان مرکز تجارت جهانی بود و وجود کاروانسراها در این جزیره رایج بود.

این بنای تاریخی در زمان حکومت بریتانیا به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن مدت کوتاهی به عنوان یک هتل ارزان استفاده شد. مرمت این کاروانسرا تاریخی از سال 1361 آغاز و در سال 1381 به پایان رسید.

این ساختمان اکنون دارای غرفه هایی است که محصولات محلی و صنایع دستی را می فروشند و حیاط آن میزبان جشنواره ها، کنسرت ها و رویدادهای رقص است.

مسجد سلیمیا در پایتخت قبرس

این بنای تاریخی که با نام تاریخی مسجد ایاصوفیه یا کلیسای جامع سنت سوفیا نیز شناخته می شود، یک مسجد و کلیسای جامع کاتولیک است که در قسمت شمالی لفکوشا واقع شده است. این کلیسای بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای گوتیک باقی‌مانده در قبرس و بزرگ‌ترین کلیسایی است که در هزاره بین ظهور اسلام و پایان دوره عثمانی در شرق مدیترانه ساخته شده است. همچنین این مکان، کلیسای تاجگذاری پادشاهان لوزیگنان قبرس بوده است.

موزه مولوی در لفکوس، پایتخت قبرس شمالی یورومای

در قرن هفدهم، این بنای تاریخی مرکز تجمع پیروان روم بود. در اتاق‌های این بنا نمایشگاه‌هایی از زندگی دراویش و در صحن این مجموعه نیز آرامگاه شانزده شیوخ صوفی وجود دارد.

لفکوشا با هفت شهر خواهرخوانده است که شیراز یکی از آنهاست. بقیه خواهران لفکوشا عبارتند از: آتن / یونان - بخارست / رومانی - دوحه / قطر - ازمیر / ترکیه - آنکارا / ترکیه - اودسا / اوکراین





:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: